پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 112092
پرسه در بازار داغ لوازم‌التحرير
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1113

به گزارش پايگاه خبري پيرغار به نقل ازجام جم آنلاين : اگر مي‌خواستي تنوعي ايجاد كني يا صبح كه خواب‌آلود راهي مدرسه مي‌شدي دفتر مشق را با انشاء اشتباه نگيري، استفاده از كاغذ كادوهاي مختلف بهترين راه‌حل بود.

اين روزها اما شرايط تغيير كرده است، اگر سري به فروشگاه‌هاي لوازم‌التحرير بزنيد، فرق هم نمي‌كند در كدام قسمت شهر باشيد، انواع مختلف كيف، دفتر، مداد، تراش، پاك‌كن و... را خواهيد ديد؛ البته اين را هم نبايد فراموش كرد كه اين لوازم خوش آب و رنگ، قيمت‌هاي متفاوتي هم دارد؛ قيمت‌هايي كه گاه تفاوت‌شان از زمين تا آسمان است!

با اين‌كه اين لوازم دوست‌داشتني و رنگارنگ، مي‌تواند عاملي باشد براي تشويق و ترغيب بچه‌ها به درس خواندن و حضور در مدرسه، اما گاهي هم پدر و مادر را دچار مشكل مي‌كند؛ پدر و مادري كه نمي‌دانند در برابر اين ويترين‌ها و خواسته بچه‌ها چه كار بايد بكنند.

آيا هر چيزي كه فرزند مي‌پسندد بايد براي او خريداري شود يا اين‌كه فقط كافي است لوازم‌التحرير مورد نيازش را فراهم كنند؟ اگر فقط كيف و كتاب بخرند، حتما كودك ناراحت مي‌شود و اگر به حرف او گوش بدهند، خودشان متحمل هزينه‌هاي سرسام‌آور خواهند شد؛ راه‌حل چيست و چگونه بايد پيش رفت كه نه سيخ بسوزد و نه كباب؟

ستاره الف كه به يكي از اين فروشگاه‌ها آمده تا براي پسر 12 ساله‌اش خريد كند، مي‌گويد: هيچ وقت به اين فكر نكرده‌ام كه پسرم از چه چيزي خوشش مي‌آيد؛ هر سال وظيفه خريد لوازم‌التحرير با من است و من هم لوازمي را كه فكر كنم به دردش مي‌خورد، مي‌خرم.

اين مادر 44 ساله فكر مي‌كند مداد، خودكار، پاك‌كن و... براي درس خواندن است و دليلي ندارد ظاهر خاصي داشته باشد. در حالي كه به نظر مي‌رسد پسر او خيلي هم از اين وضعيت راضي نيست. هرچند مادر بر اين باور است كه فرزندش با اين موضوع كنار آمده يا شايد هم به آن عادت كرده است.

دكتر پروين ناظمي، روان‌شناس ضمن اشتباه دانستن چنين رفتاري، در گفت‌وگو با «جام‌جم» به والدين توصيه مي‌كند: براي خريد اسباب مدرسه و لوازم‌التحرير، حتما نظر دانش‌آموز را هم جويا شويد و به او احترام بگذاريد؛ در واقع يكي از نكات مهم اين است كه با توجه به سن فرزندتان، او را هم در خريد مشاركت دهيد.

مثلا مي‌توانيد هنگام خريد به او بگوييد چند تا از لوازمي را كه خودش مي‌پسندد، انتخاب كند ولي پدر و مادر هم بايد چند مورد را برايش انتخاب كرده و بخرند. با اين كار هماهنگي لازم بين تصميم‌گيري‌ها و انتخاب خانواده و دانش‌آموز به وجود مي‌آيد.

همه دوست دارند

در كنار دانش‌آموزاني كه اين روزها آماده رفتن به مدرسه مي‌شوند، آنها كه سال‌ها از درس و تحصيل‌شان مي‌گذرد هم خريد لوازم‌التحرير را دوست دارند و از اين كار لذت مي‌برند؛ دفترهاي جورواجور، پاك‌كن‌هاي رنگارنگ، مدادتراش‌هايي با شكل‌هاي مختلف و.... وقتي پشت شيشه مغازه‌ها جا خوش مي‌كند و رنگين‌كمان‌شان ما را به دنياي شيرين و پرخاطره كودكي مي‌برد، چنان جذاب و دوست‌داشتني مي‌شود كه نگاه هر عابري را خيره و سرعت قدم‌هايش را كند و آرام مي‌كند.

سعيده.م با اين‌كه سال‌هاست دوران درس و مدرسه‌اش به پايان رسيده ولي روزهاي آخر شهريور و اول مهر را خاص و متفاوت مي‌داند؛ روزهايي كه از نظر او همه چيز رنگ و بوي ديگري دارد.

او كه حالا سي و پنج ساله است، مي‌گويد: هنوز هم وقتي اول مهر نزديك مي‌شود، دوست دارم به فروشگاه‌هايي كه لوازم‌التحرير مي‌فروشند، سري بزنم و چندتايي دفتر و مداد براي خودم بخرم، اما حيف كه سال‌هاست اين دفتر و كتاب‌ها به كار من نمي‌آيد.

ركسانا.ن هم كه امسال براي ورود به دبيرستان آماده مي‌شود، خريد لوازم‌التحرير را از لذت‌بخش‌ترين بخش‌هاي دوران تحصيل مي‌داند و مي‌گويد: دوست دارم هر چقدر پول دارم، خرج خريد لوازم‌التحرير كنم و قرص و محكم تاكيد مي‌كند: البته خريدي كه مطابق ميل و سليقه خودم باشد.

با يادآوري همين چند نكته، خوب است در نظر داشته باشيم وقتي دانش‌آموزان از خريد لوازم‌التحرير لذت مي‌برند و اين كار را دوست دارند، شايد بتوان از اين شيوه كمك گرفت و آنها را به درس و تحصيل بيش از پيش علاقه‌مند كرد؛ بخصوص دانش‌آموزاني كه ابتداي راه هستند.

ناظمي در اين زمينه يادآور مي‌شود: اگر به كودك اجازه دهيم خودش وسايل مدرسه‌اش را انتخاب كند، اين لوازم در طول سال تحصيلي مي‌تواند انگيزه‌‌اي براي او باشد تا هر چه بهتر درس بخواند.

فقط اين را مي‌خواهم!

پسرك جلوي مغازه ايستاده و با اصرار مي‌خواهد مادرش را متقاعد كند حتما براي خريدن كيفي كه پشت ويترين است، وارد مغازه شوند. مادر هم اخم كرده و سعي مي‌كند بي‌تفاوت از جلوي مغازه بگذرد، اما نه اخم مادر فايده دارد و نه اصرار كودك؛ چون هر دو ناراحت و عصبي هستند و هيچ‌كدام نمي‌توانند ديگري را درك كنند.

نكته: حتما بايد قبل از رفتن به فروشگاه و هنگامي كه در خانه هستيد، با فرزندتان صحبت كنيد و در مورد آنچه بايد خريده شود و توان اقتصادي خانواده، توضيحات كافي و متناسب سنش به او بدهيد

ديدن چنين صحنه‌هايي براي ما خيلي هم عجيب نيست، بخصوص اگر فروشنده يكي از اين مغازه‌ها باشيد، حتما روزي چند مورد از اين اصرار و انكار‌ها را خواهيد ديد.

آن‌طور كه يكي از فروشنده‌هاي لوازم‌التحرير مي‌گويد، بسياري از والدين، داخل مغازه با بچه‌هايشان كلي بحث مي‌كنند تا آنها متقاعد شوند كه خريد اجناس گران‌قيمت كار خوبي نيست.

گروهي هم به حدي عصباني مي‌شوند كه حتي به فرزندشان اجازه نمي‌دهند وارد مغازه شود و با عصبانيت به او مي‌گويند: «اينها به درد تو نمي‌خورد!»

اما واقعا چكار بايد كرد؟ ناظمي به اين سوال چنين پاسخ مي‌دهد: حتما بايد قبل از رفتن به فروشگاه و هنگامي كه در خانه هستيد، با فرزندتان صحبت كنيد و در مورد آنچه بايد خريده شود و توان اقتصادي خانواده، توضيحات كافي و متناسب سنش به او بدهيد.

به عنوان مثال دانش‌آموزاني كه در سنين دبستان هستند، معمولا درك صحيحي از مسائل مالي ندارند و بخوبي نمي‌توانند متوجه اين مساله شوند؛ بنابراين مهم است پيش از آن‌كه به قصد خريد از خانه خارج شويد، به زبان خودشان با آنها صحبت كنيد.

به گفته اين روان‌شناس، والدين نبايد به كودك بگويند چون پول كافي ندارند او نمي‌تواند لوازمي را كه پسنديده‌ است بخرد؛ اين كار فقط باعث ايجاد اضطراب و نگراني در ذهن او مي‌شود.

به جاي اين، بهتر است محدوده خريد را براي كودك تعيين كنند؛ البته توضيح اين موضوع هم براي كودكان دبستاني كمي سخت است، اما براي توجيه كردن آنها مثلا مي‌توان برايشان حق انتخاب قائل شد كه يك دفتر گران بخرند يا دو دفتر ارزان‌تر يا اين‌كه توضيح دهيد اگر قرار است كيف گراني بخرند، بايد كفشي ساده‌تر انتخاب كنند.

وي با اشاره به دانش‌آموزاني كه در دوره دبيرستان هستند، خاطرنشان مي‌كند: دانش‌آموزان دبيرستاني ممكن است دوست داشته باشند از لوازم مارك‌دار و معروف استفاده كنند؛ اين مساله هم مي‌تواند از نظر مالي براي خانواده دردسرساز باشد و براي همين بايد از قبل با او صحبت كنيد و برايش درباره بودجه تعيين شده توضيح دهيد. با اين كارها، بچه‌ها مديريت مالي را هم مي‌آموزند و مسئوليت مخارج را به عهده مي‌گيرند.

ناظمي با بيان اين‌كه بچه‌هايي كه در سنين راهنمايي هستند، معمولا مشكل بيشتري با والدين دارند، مي‌گويد: در اين شرايط هم خوب است گاهي به كودك اجازه دهيم خودش براي خريد تصميم بگيرد و مطابق سليقه‌اش هر چيزي دوست دارد، بخرد.

پس در كل مي‌توان گفت بودجه خانواده بايد از قبل مشخص شده و در مورد آن با دانش‌آموز صحبت شود. سپس براساس نظر او، مي‌توانيد لوازم مورد نياز در محدوده تعيين شده را بخريد؛ البته اگر به هر دليلي با آنچه دانش‌آموز پسنديد، موافق نبوديد، هيچ وقت با زور و اجبار از او نخواهيد حرف شما را بپذيرد؛ در اين شرايط فقط كافي است مورد ديگري را به او نشان داده و از او بخواهيد درباره انتخاب شما هم فكر كند.

كدام را انتخاب كنيم؟

بچه‌ها و دانش‌آموزان نسل‌هاي گذشته، اگر تصميم مي‌گرفتند يك پاك‌كن زيبا و عروسكي براي خودشان بخرند، حتما بايد چند هفته‌اي پول توجيبي‌شان را جمع مي‌كردند و از خير خريد بيسكويت و شكلات هم مي‌گذشتند تا پول‌شان براي خريد آن پاك‌كن رويايي جمع شود، اما امروز ديگر خبري از اين حرف‌ها نيست؛ امروز كافي است بچه‌ها اراده كنند تا براساس بودجه خانواده، يكي از همين پاك‌كن‌هاي قشنگ يا جامدادي‌هاي متفاوت در كيف‌شان جا خوش كند.

آن‌طور كه يكي از خانم‌هاي فروشنده مي‌گويد بچه‌هاي اين دوره اصلا تمايلي به خريد دفترهاي ساده ندارند و هر قدر هم كه سن‌شان كمتر باشد، ذوق و شوق خريد لوازم رنگي و طرح‌دار ميان آنها بيشتر است. البته او تاكيد مي‌كند: اغلب دانش‌آموزان دبيرستاني از اين‌كه دفتر طرح‌دار به آنها پيشنهاد دهيم، ناراحت مي‌شوند و با لحن جالبي مي‌گويند «ما ديگه بچه نيستيم!» در هر حال آنها خيلي دوست ندارند از لوازم بچگانه استفاده كنند.

ناظمي با اشاره به اين‌كه بچه‌هاي دبستاني معمولا ترجيح مي‌دهند از لوازم كارتوني و رنگارنگ استفاده كنند، توضيح مي‌دهد: دانش‌آموزان دختر و پسر در سنين دبستان اغلب دوست دارند لوازم مدرسه‌شان رنگي و طرح‌دار باشد، اما دانش‌آموزان دبيرستاني، معمولا احساس بزرگي مي‌كنند و براي همين برايشان چندان مهم نيست كه چه نوع لوازمي مي‌خرند؛ اين دانش‌آموزان بيشتر دوست دارند لوازم‌ مدرسه‌شان ساده‌تر و نشان دهنده سن و شخصيت‌شان باشد.

آنچه مسلم است اين‌كه خريد لوازم‌التحرير هيچ وقت متوقف نمي‌شود؛ بچه‌هاي مدرسه‌اي هميشه به اين اسباب و لوازم احتياج داشته و دارند.

نكته مهم اين كه بايد با قدري برنامه‌ريزي، صبر، تحمل و مشاركت دادن فرزندان در اين خريدها در محدوده مالي خانواده با كمترين تنش‌ها و بيشترين همدلي، بهترين لوازم خريداري شود و سعي كنيم خاطره‌اي خوش از اين روزها در ذهن فرزندان‌مان باقي بماند.


 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html